---
title: על סמלים, תרבות, מלחמה ותמימות
author: אודי בן חמו
date: 2024-08-11
url: https://www.solelim-derech.co.il/jewish-identity/696
---

# על סמלים, תרבות, מלחמה ותמימות

<p><iframe title="Spotify Embed: על סמלים, תרבות, מלחמה ותמימות" width="100%" height="152" frameborder="0" allowfullscreen allow="autoplay; clipboard-write; encrypted-media; fullscreen; picture-in-picture" loading="lazy" src="https://open.spotify.com/embed/episode/5YJqRhGjiquT0NPkhaHixN?si=0162ebd327fe444f&#038;utm_source=oembed"></iframe></p>

<p>א. היוזמה ביחס לחולצה הצהובה בתחילת שנת הלימודים, מצטרפת כמובן למאבק הגדול על <strong>משמעותה ותפיסתה של המלחמה בה אנו מצויים</strong>.</p>
<p>האם אנו מתמקדים <strong>במלחמה לאומית, כללית וציבורית או מלחמה על הפרטים בלבד האם אנו רואים לטווח רחוק או משועבדים לטווח הקצר? האם השכל מוביל אותנו או רגש באינפלציה? ועוד.</strong></p>
<p>שתי תפיסות מנוגדות יש פה:</p>
<p>בצד אחד תפיסה הרואה את המדינה, וממילא את המלחמה, <strong>כאוסף של אטומים בודדים, כחברה הצריכה לתת שירותים לפרטים בלבד, משל מדובר בסלקום</strong>.</p>
<p>ובצד שני תפיסה הרואה בלאום <strong>מרכיב זהות משמעותי, בעל חשיבות עליונה. לאום המעניק משמעות לפרטים, לא הדורס אותם חס ושלום.</strong></p>

<p>ב. החולצה הצהובה היא המשך ישיר של הסרט הצהוב וברור גם שאינה תמימה.</p>
<p>במקור היא ביטאה סולידריות עם לוחמים ולאט לאט נכבשה לקידום מטרות אחרות.</p>
<p>זה לא אומר כמובן שאין אנשים טובים שתומכים בכך, אך בד״כ הדבר נובע מתמימות, לא מהעמקה יתרה.</p>
<p><strong>(הכלל אומר, שיש בדרך כלל הרבה יותר אנשים בחלם, מאשר בסדום).</strong></p>
<p>ובכל אופן, ראשי היוזמה הזו הם אנשים חכמים ומתוחכמים וודאי שאינם תמימים.</p>
<p>תנו להם את הקרדיט המגיע להם. יש להם רקורד עשיר.</p>

<blockquote><p>האם אנו מתמקדים <strong>במלחמה לאומית, כללית וציבורית או מלחמה על הפרטים בלבד האם אנו רואים לטווח רחוק או משועבדים לטווח הקצר? האם השכל מוביל אותנו או רגש באינפלציה?</strong></p></blockquote>

<p>ג. <strong>על סמלים &#8211; א׳</strong></p>
<p>סמל מבטא עולם רעיוני שלם המסתתר מאחוריו. דמיינו כיצד יהודים במשך מאות שנות היסטוריה ועד היום התייחסו לצלב, למשל. למה להתרגש? זה בסך הכל סמל.</p>

<p>סמל הוא לא ׳סתם דבר שיצא במקרה׳, אלא מאחוריו מסתתר עולם שלם. והעולם הזה הוא לגמרי <strong>סמוי מן העין.</strong></p>
<p>אין הרי הדרכה המצורפת לסמל.</p>
<p>תשאלו כל סטודנט בשנה ראשונה בלימודי אמנות.</p>
<p><strong>הסמל פועל על הרגש והוא לוכד את הנפש. באופן יעיל מאוד.</strong></p>
<p>לדוגמא:</p>
<p>פיקאסו שהיה קומוניסט כתב כך:</p>
<p><strong>״מה הוא אמן לדעתכם? רפה שכל שיש לו עיניים בלבד אם הוא צייר, או אזניים אם הוא מוסיקאי? להיפך. הוא בה בעת ישות פוליטית..</strong></p>
<p><strong>״ציור לא נעשה כדי לקשט דירות. זה כלי מלחמה, להתקפה והגנה נגד האויב״.</strong></p>
<p>במילים אחרות, הצייר מביע רעיונות בצורה גרפית. אם הם רעיונות טובים, נהדר. ואם לא, פחות.</p>
<p><strong>אך בכל מקרה אין לזלזל בכוחם של סמלים ולהתייחס אליהם בשטחיות</strong>.</p>

<p><strong>על סמלים &#8211; ב׳</strong></p>
<p>דמיינו כיצד יושפע המרחב הציבורי כאשר כל הסמלים בו יבטאו פרטיות, רגשנות, הפרטה של המדינה ויחס מנוכר ללאום, לצבא, לגבורה ולמבט כללי על חיינו.</p>
<p>איזו השפעה דרמטית לאורך זמן תהיה לאור מציאות שבה <strong>אנו מנסים לעסוק בסוגיות רציניות בשכל קר ומחושב, אך בפועל הנפש שלנו כלואה בעולם הפוך לגמרי.</strong></p>
<p>ודמיינו בהקשר הספציפי <strong>איזו השפעה תהיה לכך על נוער וילדים ׳שבסך הכל׳ ילבשו חולצה צהובה ב-1/9 כשעולם הרגש שלהם לעומת השכל חזק יותר ואינו מאוזן.</strong></p>

<p>ד. כשנכנס סמל או ביטוי חדש לחיינו כדאי לחקור קצת על משמעותו. זה נכון כמובן גם לסרט הצהוב ואני מזמין אתכם לעשות זאת לבדכם.</p>
<p><strong>אך השאלה המשמעותית יותר היא מה עולה לכם בראש ובנפש, כשאתם רואים היום את הסרט הצהוב הזה.</strong></p>

<p>האם זה מעורר בכם גבורה? נחישות? רצון להשמיד את האויב? מסירות לעם ישראל? או שמא נהייה רגשנית אחר פרטים בודדים, אהובים ויקרים במציאות נוראית?</p>
<p>מה קופץ לכם מיד לראש? ניצחון או ׳עסקה עכשיו׳?</p>
<p>זו השאלה הגדולה והמרכזית.</p>

<p>ה. ונקודה נוספת, בלי יותר מדי פלסף. <strong>צד אחד מעוניין שנעסוק בחטופים אך ורק במסגרת הרעיונית הפרטית בלבד אותה הוא מקדם בממון רב.</strong></p>
<p>ואם לא כך, מדובר בלא פחות מ׳שנאה כלפי החטופים׳, כך הם מדברים.</p>
<p>זה הסמל היחיד ואין בלתו.</p>
<p>סליחה, אבל אדם חירותי אמור להתנער מהמצב הזה. זוהי כפייה מתוחכמת.</p>
<p><strong>צד אחד לא מקבל את המחלוקת על הדרך לשחרר את החטופים היקרים. מבחינתו אין דרך אחרת. רק דרך ׳עסקה עכשיו ובכל מחיר׳.</strong></p>
<p>ולכן אימוץ החולצה הצהובה או הסרט הצהוב דומים יותר לקולר מאשר כל דבר אחר.</p>

<blockquote><p><strong>אנו במלחמה. ישנו דגל וסמל ראוי אחד בלבד: דגל ישראל !</strong></p></blockquote>

<p>ו. <strong>נקודה לסיום למיטיבי לכת</strong>.</p>
<p>יש פה הרבה מעבר למבט פרטי בלבד.</p>
<p>הרי מה עם תושבי העוטף? מה עם הלוחמים? הפצועים? תושבי הצפון המפונים מביתם? להם אין פה? הם שקופים?</p>
<p>מדובר בשימוש הכי ציני שאפשר לתאר, בסוגיה רגישה ועדינה, לקדם כאוס ולהפיל ממשלה.</p>
<p>מי שבעד הפרטים, צריך להיות בעד <strong>כל הפרטים</strong>.</p>
<p>אף אחד לא יטיף לציבור הלאומי על דאגה לפרטים.</p>
<p><strong>בתי העלמין במלחמה הזאת יעידו יותר מכל. הם מלאים בפרטים המחזיקים תפיסה לאומית אחראית.</strong></p>

<p>נתפלל לניצחון במלחמה והבסת האויב <strong>ועל ידי כך</strong> להחזרת החטופים בריאים ושלמים בע״ה.</p>

<p><strong>אנו במלחמה. ישנו דגל וסמל ראוי אחד בלבד: דגל ישראל !</strong></p>
