---
title: חילופי האליטות
author: איתי אסמן
date: 2024-10-09
url: https://www.solelim-derech.co.il/philosophy/640
---

# חילופי האליטות

<p><iframe title="Spotify Embed: חילופי האליטות" width="100%" height="152" frameborder="0" allowfullscreen allow="autoplay; clipboard-write; encrypted-media; fullscreen; picture-in-picture" loading="lazy" src="https://open.spotify.com/embed/episode/5AN2gsERq6zL0LIFFJcuq5?si=edd9b68d04e346fd&#038;utm_source=oembed"></iframe></p>

<p>ראשית, התהליך שאנחנו נמצאים בעיצומו הוא <strong>תהליך היסטורי טבעי</strong>. לא רק המלחמה הקיומית שאנחנו בעיצומה היא בסדר גודל היסטורי אלא גם תהליך חילופי האליטות במדינת ישראל הוא היסטורי.</p>
<p>מבט העל ההיסטורי על הנושא יעזור לנו להבין שתהליכים כאלו הם <strong>טבעיים ונורמליים</strong>.</p>
<p>הם לא מתרחשים רק אצלנו.</p>
<p>בעבר התנועה הקיבוצית הייתה האליטה המשרתת בעם ישראל וזה בא לידי ביטוי בדמויות שהקימו את המדינה וגם שרתו אותה בענווה, בתפקידי ביטחון, בהתיישבות חקלאות ובכלכלה.</p>
<p>היום, בהכללה, עם כל הצער והכאב הם כבר לא עושים זאת, יש קבוצות אחרות שעושות זאת, וזה בסדר גמור.</p>

<p>התהליך הזה כואב ומצער, וברור שמי שהיה בעמדות כוח ושליטה לא ירצה לוותר כל כך מהר עליהם.</p>
<p>הדבר מסביר את ׳פסיכוזת ההמונים׳ של קבוצות מיעוט המוכנות לעשות צעדים מטורפים רק כדי שהימין לא יהיה בשלטון.</p>
<p>קריאות לסרבנות, פגיעה בביטחון ישראל ודברים שרמטכ״לים לשעבר, ראשי ממשלה ופרופסורים המתנהלים כאחרוני העבריינים.</p>
<p>הם פשוט לא מוכנים להשלים בענווה עם התהליך הזה.</p>
<p><strong>אפשר להבין את הכאב, אבל אסור בשום פנים ואופן להסכים למעשי עבריינות ופגיעה בביטחון.</strong></p>

<blockquote><p><strong>מי שלא היה מאנ״ש, כלומר אשכנזי שמאלני לא היה יכול להתקבל לעמדות מפתח בממשלה ובהסתדרות ששלטו על 80% משוק העבודה</strong> (מישהו יודע למה אין על זה ערך בויקיפדיה?)</p></blockquote>

<p>ניכנס לפרטים.</p>
<p>אינני רוצה להתייחס אישית לעיתונאית אלא <strong>להלכי הנפש</strong> שהיא מתארת העוברים על המחנה שלה.</p>
<p>מי שהקשיב היטב שמע שאחרי תיאורה על תחושת הגירוש מגן עדן היא מפרטת מהו אותו גן עדן:</p>
<p><strong>״מגרשים את הקבוצה הזאת האחוס&quot;לית (אשכנזים, חילונים, ותיקים, סוציאליסטים, לאומיים), שיש לה הרבה מאוד זכויות, מגרשים אותה מגן עדן. לא יהיה לה יותר הגן עדן הזה שמרימים טלפון ואתה מקבל משרה באקדמיה&#8230; ומסדרים לבן שלך להיות במקום הזה והזה ואתה מרים טלפון ומסדרים לך, לא משנה, בבתי המשפט. די זה נגמר. יהיו אנשים אחרים והם יהיו הרוב וזה לא כ&quot;כ נורא&quot;.</strong></p>

<p>הייתי בטוח שהיא תדבר על הכאב של הזהות שמתחלפת, על כך שמשיחיים קיצוניים משתלטים על עמדות מפתח ועוד.</p>
<p>אבל כמסיחה לפי תומה היא דיברה על כך <strong>שאנשי שמאל היו רגילים להרים טלפון ולקבל תפקיד באקדמיה ובבית המשפט</strong>.</p>
<p>רק בשבוע שעבר טענו עיתונאים על כך שמשרת הרב הראשי עוברת בירושה מאב לבן ולא בצורה דמוקרטית (אגב, היו בחירות דמוקרטיות).</p>
<p>אבל מי שלמד היסטוריה יודע שבתקופת שלטון אליטת השמאל ׳הנאורה’ היה כאן <strong>״פנקס אדום״</strong>.</p>
<p><strong>מי שלא היה מאנ״ש, כלומר אשכנזי שמאלני לא היה יכול להתקבל לעמדות מפתח בממשלה ובהסתדרות ששלטו על 80% משוק העבודה</strong> (מישהו יודע למה אין על זה ערך בויקיפדיה?).</p>

<p><strong>רק אחרי שמבינים איך תפיסת העולם הקומוניסטית של השמאל עובדת (ואל תנסו להבין את זה על פי הנפש שלכם), תוכלו להבין ממה הם חוששים</strong>.</p>
<p>אדם מנתח תופעות על פי תבניות החשיבה שלו.</p>
<p>אדם שבשבילו שלטון זה כוחניות, דורסנות, שליטה על הכלכלה והביטחון והדרה של כל מי שחושב אחרת ממני- הוא בטוח שאם ימני או דתי יעלו לשלטון, זה מה שהם יעשו לשמאל.</p>
<p><strong>לא כי זו האמת, אלא כי אלו תבניות החשיבה שלו</strong>.</p>
<p>כך פעלו במשך שנים.</p>
<p>אינני טוען שזה נבע מרוע לב, למרות לא מעט עוולות.</p>
<p><strong>זו פשוט אידאולוגיה סוציאליסטית, שלדעתי היא רעה, כוחנית והרסנית</strong>. אבל זו תפיסת העולם של האליטה ששלטה כאן במשך שנים, גם אחרי עליית בגין לשלטון, הם נשארו בתפקידי מפתח. וכיום לאט לאט הם מתחלפים גם שם.</p>
<p>תבניות החשיבה הקומוניסטיות גורמות לשמאל לפחד משלטון הימין ולמסור את הנפש במלחמה על ״האיום הקיומי של ממשלת הימין״ כדברי הרמטכ״ל לשעבר דן חלוץ.</p>

<p>אחרי הבנת התהליך ההיסטורי, הסוציולוגי והפסיכולוגי שמתרחש כאן, עכשיו נעבור מה המחנה הלאומי צריך לעשות.</p>
<p>ראשית, לקבל באהבה את תהליך החלפת האליטות. אף אחד לא מנסה לנצח כאן אף אחד ולא להשפיל אף אחד.</p>
<p>מדובר בסך הכל במימוש מדיניות ציבורית שלדעתנו תיטיב עם <strong>כל</strong> אזרחי מדינת ישראל, <strong>גם עם השמאל!</strong> אנחנו לא ננהל פנקס שידיר שמאלנים ממקומות עבודה ולא נתנשא מעליהם. נאהב כל יהודי באשר הוא.</p>
<p>ברמה האישית אני רואה כאן גם תהליך אלוהי של מעבר מקומת החול ובניין הגוף (החשוב!) לבניית קומת הקודש, המשמעות והייעוד.</p>
<p>כמו שהנשמה לא באה להרוס את הגוף, אלא להיפך, לעשות אותו טוב יותר, כך גם ברמה הלאומית, <strong>המשמעות הרוחנית לא באה לבטל את מה שנעשה כאן אלא ליצוק בו תוכן עמוק ונצחי יותר.</strong></p>

<blockquote><p><strong>נכבד, אבל נמשיך להחליף את האליטה, מתוך אהבת ישראל ודאגה לכלל ישראל</strong></p></blockquote>

<p>כל הביטויים האלו ש״צריך לוותר להם, להתפשר, לעשות ‘הסכמות רחבות׳ מתוך אהבת ישראל״ לרוב נובעות מ <strong>עבדות</strong> לאליטה הישנה ובוז לאליטה המשרתת החדשה.</p>
<p><strong>מי שרוצה לוותר במעין אצילות מלאכותית שיוותר על נכסיו האישיים ולא על נכסי האומה</strong> ועל מדיניות המייצגת את המסורתיים, הימניים, החרדים והדתיים.</p>
<p>אהבת ישראל צריכה לכלול גם אותם. וכפי שכתבתי, אנחנו לא נפעל בצורה כוחנית ומדירה כמו מפ״אי והפקידים של השמאל בבג״ץ ובאקדמיה, <strong>כך שצריך להרגיע את ההאשמות המגוחכות על שנאת חינם.</strong></p>
<p>יש אנשים שבאמת בנו כאן את המדינה וצריך להודות להם, אבל הם צריכים להעביר את השרביט הלאה. (חשוב לזכור שגם החרדים, הדתיים והימניים בנו כאן את המדינה, זה ׳נשמט׳ מספרי ההיסטוריה).</p>
<p>אגב, אביב גפן, שטען שגנבו לו את המדינה הוא הרי משתמט המייצג ׳ערכים מורכבים׳ בשפה מכובסת.</p>
<p>זו חרפה שמחאו לו כפיים ושהעניקו לו ד״ר לשם כבוד מאוניברסיטת בר אילן (מתוך חנופה ועבדות קשה לאליטה הישנה).</p>
<p><strong>נכבד, אבל נמשיך להחליף את האליטה, מתוך אהבת ישראל ודאגה לכלל ישראל.</strong></p>

<p><strong>ומי שיעשה מעשים נגד החוק, לא משנה באיזה תפקיד הוא שירת ומהו עברו, נדרוש את הכנסתו לכלא, מתוך אהבת הצדק ואהבת ישראל.</strong></p>
