---
title: הכנה לחג החרות..
author: אודי בן חמו
date: 2024-04-17
url: https://www.solelim-derech.co.il/philosophy/799
---

# הכנה לחג החרות..

<p><strong>חרות היא הנאמנות לעצמיות.</strong><br />
<strong>אנחנו ממשיכים בעמל רב ובחדווה, לצאת עוד ועוד מכל המיצרים האישיים והלאומיים</strong>.<br />
<strong>להלן מבחן אישי שכדאי לקרוא פעמיים.</strong> חלק מתאים גם לנוער.<br />
הסעיפים לעיתים מלווים בקריצת עין, ועל כל סעיף אפשר להעביר כמובן סמינר שלם.<br />
בואו נתחיל.<br />
1.<strong>האם אתה חש שאתה יכול להביע את עמדתך הלאומית, יהודית וציונית בחופשיות, בדופק נמוך ובביטחון עצמי בכל מקום ?</strong></p>
<p>2.<strong>איזון ביחס לפקידים.</strong> האם אתה מאוזן בביקורת הנוקבת כלפי מערכות המדינה ופקידיה המתגלים במערומיהם לבין הערכה על פועלם ? <strong>למשל, יחס מורכב ובוגר יותר כלפי מפקד בכיר בצבא.</strong> או שאתה רק משתחווה אפיים ארצה כשאתה רואה דרגות ?</p>
<p>3.<strong>לא רוצה לשמוע.</strong> האם אתה חושש לשמוע על עוולות, כשלים מערכתיים ומצבים מורכבים כלפי נערי גבעות, כמו עמירם בן אוליאל ואריאל דנינו רק בגלל שהם ״נערי גבעות״.</p>
<p>4.<strong>שקט הוא רפש</strong>.האם כששמעת ביזוי ולעג מכוערים באוניברסיטה, בצבא, בעבודה כלפי רבנים, חרדים וכד׳ התרעמת בתוקף או שתקת ?</p>
<p>5.<strong>״הלוואי וכל הדתיים היו כמוך״</strong>. האם אמרו לך פעם את ״המחמאה״ הזו בפטרונות ? ואם אמרו, האם נחמץ ליבך או שדווקא חשת הקלה כי התקבלת ל״מועדון המקובלים ?״</p>
<p>6.<strong>יחס לערוץ 14</strong>. האם אתה חושש לומר בקול רם, בעבודה, בצבא, עם חברים וכו שאתה אוהב את ערוץ 14, תוכנית ״הפטריוטים״ ורדיו ׳גלי ישראל׳?</p>
<p>7.<strong>״לא הצבעתי לו אבל..״</strong> האם אתה מרגיש צורך נפשי עמוק לפתוח במשפט מתנצל שכזה כשאתה רוצה להביע עמדה כלפי בן גביר, סמוטריץ, אבי מעוז, נתניהו ועוד ?</p>
<p>8.<strong>דיאגנוזה ללא משוא פנים</strong>. האם אתה מוכן להביט למציאות בעיניים לפני שאתה בא עם תוכנית פעולה מוכנה מהבית ? היא מורכבת. ככה זה בגיל ההתבגרות הלאומי.</p>
<p>9.<strong>משיחי ו״ביביסט״</strong>. כיצד הגבת למשמע הטענה הזאת ? האם הכינויים הללו מוציאים אותך משלוותך ? האם אתה יודע להגן על הציבור החכם הזה המכונה ״ביביסט״ ?</p>
<p>10.<strong>יחס לנתניהו</strong>. האם אתה יודע גם להעריך ולפרגן בפומבי לנתניהו? או שאתה בורח ממנו כמו ממצורע חס ושלום, כי האליטה כך קבעה עבורינו ? <strong>(״מודים לקב״ה ו..לטייסים..״ כפי שהתבטא מישהו השבוע).</strong></p>
<p>11.<strong>משפט נתניהו</strong>. עד כמה אתה מודע למתרחש במשפט המחפיר הזה ? באופן כללי לפחות ? <strong>אתה מכיר את חשיפותיהם היומיומיות המצמררות של אלי ציפורי ואבי וייס?</strong></p>
<p>12.<strong>אחדות או עבדות</strong>. האם אתה יודע להציב קוים אדומים כשקוראים לך להשתתף במיזמי אחדות מתקתקים ? אתה מכיר את המניפולציות בטרמינולוגיה? האם אתה חשדן מספיק כי כבר היינו בסרט הזה ?</p>
<p>13.<strong>״אחים לנשק״ ותומכיהם</strong>. האם אתה מלא שאט נפש כלפי הארגון האלים הזה ומי שנפגש איתם ומנרמל את פועלם ? או שאתה מיד שולף את הסיסמה ש״אם לא נדבר נגיע למלחמת אחים״ ? כאילו אין עוד כמה אפשרויות בתווך.</p>
<p>14.<strong>״הצדיקים הטהורים אינם..״</strong> האם בארסנל התודעתי שלך קיימת הפיסקה הזו בלבד של הרב קוק זצ״ל, או שאתה מכיר גם את העובדה למשל שכלפי איתמר בן אב״י כתב: <strong>״בלום פיך !״</strong></p>
<p>15.<strong>תהליך הגאולה</strong>. האם אתה חסר ביטחון ביחס לביטחון תהליך הגאולה לאור המציאות המורכבת בה אנו חיים ? האם כמשל, <strong>כשאתה רואה את מצבו של עם ישראל אתה רץ איתו לטיפול נמרץ או דווקא לחדר יולדות ?</strong></p>
<p>16.<strong>ביטויי יהדות בפרהסיה</strong>. תגיד את האמת, אתה מוכן להסתובב בלבוש חרדי במשך חצי יום בצפון ת״א ? רק בשביל הניסוי ? זה יכול להיות מעניין מאוד למבחן חרות עמוק..</p>
<p>17.<strong>דופק נמוך</strong>. וכמו תמיד, הכל נמדד בסוף, במצב המנטלי שלך. אתה בלחץ ? הדופק שלך מהיר יותר באופן משמעותי ?<br />
לסיכום, אל תהיה בלחץ מתשובות מהירות שמישהו קבע עבורך שאתה חייב לספק. <strong>כאילו ניתן לכמת את הבשורה והחזון של העם הענק הזה למנשר בין כמה עמודים.</strong><br />
<strong>בליל הסדר כידוע, מקבלים נקודות בעיקר על שאילת השאלות..</strong><br />
בברכת הכנות יעילות לקראת חג החרות !</p>
