---
title: הטקטיקות המהפכניות מאחורי המחאה
author: עזרא הימן
date: 2023-07-10
url: https://www.solelim-derech.co.il/philosophy/956
---

# הטקטיקות המהפכניות מאחורי המחאה

<p>משהו קטן לקראת 'המחאה שטרם נראתה כדוגמתה בהיסטוריה' שהבטיחו לנו מחר:<br />
לפני 50 שנה יהודי אמריקאי <strong>שמאלני רדיקלי בשם סול אלינסקי כתב ספר בשם 'כללים לרדיקלים'.</strong><br />
לשמאל תמיד היה <strong>זיקה לאקטיביזם רדיקלי מהפכני.</strong> כיוון שהחברה היא חזות הכל לדידם(ולא חלק ממכלול שיש בו אלוהים ממעל מחד ואדם יחידי מאידך) הם כל הזמן מנסים לעשות <strong>מניפולציות על החברה כדי להנדס אותה מחדש.</strong><br />
אז אלינסקי מנסח כללים כיצד קבוצה מסוגלת בעזרת מניפולציות חכמות לעשות <strong>מהפכה גם ללא תמיכה ציבורית בדרך המלך</strong> העוברת דרך בחירות דמוקרטיות.<br />
אני מעתיק לכאן <strong>ששה מתוך הכללים שנראה שראשי המחאה למדו ומיישמים היטב.</strong><br />
כל אחד מהם מזכיר אירועים שקורים לנו מידי שבוע בחצי השנה האחרונה:<br />
&#8211; <strong>כוח הוא לא רק מה שיש לך, אלא מה שהאויב חושב שיש לך</strong>: כוח נגזר משני מקורות עיקריים – כסף ואנשים. חסרי האמצעים נאלצים לבנות הכוח שלהם מבשר ודם.<br />
&#8211; <strong>המשך להפעיל לחץ, אל תרפה:</strong> נסה כל העת דברים חדשים כדי שמתנגדיך <strong>לא יצליחו לשוב לנקודת שיווי המשקל שלהם</strong>. בזמן שמתנגדיך עוד לומדים איך להתמודד עם הטקטיקה הראשונה, הכה אותם מהאגף עם משהו חדש.<br />
&#8211; <strong>האיום בדרך כלל יותר מבעית מהדבר עצמו:</strong> הדמיון והאגו יכולים לדַמות בחלומותיהם הרבה יותר תוצאות מכל מה שפעיל יכול ליזום.<br />
&#8211; <strong>התנאי העיקרי עבור טקטיקה הוא פיתוחם של מבצעים שישמרו את הלחץ על היריב:</strong> הלחץ הבלתי פוסק הזה הוא שיגרום לאותן תגובות של היריב שהן חיוניות להצלחת הקרב.<br />
&#8211; <strong>אם תדחף מסר שלילי מספיק חזק, הוא יבקיע ויהפוך לחיובי:</strong> אלימות מהצד השני יכולה לגרום לדעת הקהל לנטות לכיוונך, כי הציבור אוהד את מי שנמצא בעמדת נחיתות.<br />
&#8211; <strong>בחר את המטרה למתקפה שלך, הקפא אותה, הפוך אותה לאישית וקטב אותה:</strong> חתוך את רשת התמיכה ובודד את המטרה מכל אהדה. רדוף אנשים ולא מוסדות. אנשים חשים כאב מהר יותר ממוסדות.<br />
<strong>אז מה הם רוצים בעצם?</strong><br />
שניבהל שהצבא יתפרק והכלכלה תתרסק, שנחיה באי וודאות מבעיתה, שנצא משיווי משקל, שנילחץ ונגיב בתוקפנות קיצוניות ואלימות, שנתנער מנבחרי הציבור שמייצגים אותנו בחזית, שנתעייף ונותש.<br />
אז <strong>אם מישהו הרגיש חוויות כאלה בחצי השנה האחרונה, שידע שזו היתה המטרה</strong>. לפי הספר.<br />
<strong>אז תנו קונטרה נגדית. תנשמו עמוק. תשמחו. תאמינו. תראו רחוק. תבטחו. ותישנו טוב.</strong></p>
