---
title: מלחמה ישנה, אבל חדשה
author: אודי בן חמו
date: 2023-11-02
url: https://www.solelim-derech.co.il/security/922
---

# מלחמה ישנה, אבל חדשה

<p>אי אפשר לעשות ׳העתק הדבק׳ לכל אירוע לאומי ציבורי רחב וגדול מהעבר.<br />
כמו מערכות בחירות, מחאות חברתיות, סוגיות חינוכיות, מאבקים תרבותיים, <strong>ובעיקר לא למלחמות.</strong><br />
כל מלחמה, בכל תקופה וגם המלחמה שאנו כעת בעיצומה, <strong>דומה בתביעותיה מאיתנו בעיקר בדברים העקרוניים הכלליים</strong> שכל מלחמה תובעת מאיתנו.<br />
<strong>אחדות, העדפת הכללי על הפרטי, מסירות נפש, עין טובה, גבורה, חיזוק הנושאים בעול, הישמרות מלשון הרע ועוד.</strong><br />
אלו עקרונות שהיו ושיהיו נכונים לכל מלחמה ומלחמה.<br />
<strong>אך כעת בתשפ״ד, אנו נמצאים במלחמה המתבצעת על פני שטח תרבותי ותודעתי ספציפי.</strong><br />
אי אפשר להתעלם מכך.<br />
<strong>המסקנה המתבקשת היא לא לזרוק הכל בחוסר אחריות או בנאיביות.</strong><br />
נהפוך הוא.<br />
המסקנה היא שכדי להביא לידי ביטוי את אותם עקרונות הנכונים תמיד, עלינו, להכיר את המציאות לאשורה, לזהות מפריעים, להתגבר על מכשולים, לסקל אבני נגף תודעתיים, להכיר באילוצים ובמגבלות <strong>ובעיקר לשדרג את תפיסותינו</strong>.<br />
זה לא אומר כמובן בהכרח שעלינו לצאת בשצף קצף נגד כל תופעה מפריעה. לא.<br />
לעיתים זה רק הוספת שמן למדורה.<br />
אבל עלינו בעיקר לזהות את התופעות כדי שנוכל להתגבר עליהן. בראש ובראשונה בתפיסתינו פנימה.<br />
כל מי שיש לו ילדים מכיר את זה. <strong>אתה רואה הכל ומתעדף בשום שכל ובאחריות את פעולותיך.</strong><br />
אתה מכיר את האילוצים הקיימים ולא מדמיין שאם רק תגיד משהו הכל מיד יסתדר.<br />
המצב הזה דומה לכך שבגיל ההתבגרות המאתגר של ילדינו, למרות כל התופעות המורכבות <strong>עלינו להתגבר דווקא באהבה לילדינו ובקשר כלפיהם. לא לדחותם חס ושלום.</strong><br />
אבל זה יקרה לא בעצימת עיניים, אלא <strong>בשדרוג תפיסתנו.</strong><br />
התנהלות התקשורת המופקרת למשל, מצריכה תשומת לב והתייחסות.<br />
<strong>היא מחייבת אותנו למחאה גלויה, גם ודווקא בזמן מלחמה.</strong><br />
שיח ופעולות המאפשרות המשך אלימות, זריעת קיטוב, ניצול הזדמנות מניפולטיבי לביקורת מוגזמת על הממשלה או הטלת האחריות רק על נתניהו מחייבות פעולה.<br />
<strong>איזה פעולה? לא יודע, זה מצריך חשיבה אחראית ומעמיקה. העיקר לא להשתמש בסיסמאות הלקוחות ממלחמות אחרות</strong>.<br />
כל הדברים הללו, באים לא על מנת להחלישנו, אלא לחזקינו ולשדרג את תפיסתינו ביחס (לילדינו המתבגרים..) ולמדינתינו האהובה.<br />
<strong>רק ככה נוכל לפעול באחריות המוטלת עלינו ובאופן מדויק לתמיכה הכללית הנדרשת בעת מלחמה.</strong><br />
<strong>״בעל מלחמות, זורע צדקות, מצמיח ישועות..״</strong></p>
