א. ב2-3 חודשים האחרונים, אנשי ה'מחאה שלעולם לא יכולה להיגמר', בצירוף אנשי תקשורת, עמלים להבנות מחדש מגדל קלפים של תפיסת מציאות דמיונית, שכדי להתקיים זקוקה לתחזק 4 רמות של פנטזיות ושקרים: א. חמאס מוכן לשחרר את חטופינו. ב. הממשלה איננה מעוניינת שהם ישתחררו. ג. שחרור חטופים רע פוליטית לימין. ד. לכן על כף המאזניים יש רק שני משתנים – חירות החטופים והפלת הממשלה מצד אחד ומות החטופים והמשך שלטון הימין מהצד השני.
כעת זה השיא: שידור תעמולת אויב של קטאר, מדינת החסות של חמאס, בשידור הציבורי, תוך הצגתה כנייטראלית ודואגת לישראל, רק כדי להמשיך לתחזק את המגדל. אין גבולות לטירוף.
מגדל הקלפים הזה לא צריך עובדות, הוכחות, טיעונים או משהו כזה. פשוט צריך לחזור על זה אלף פעם.
אבל איך ולמה ולשם מה?
ב. בעולם התקשורת והקמפיינים בעידן הפוסט אמת בכלל, ובעולם הפרוגרסיבי בפרט, הרבה פחות מעניין ואפקטיבי לנסות לשנות תפיסת עולם. הרבה יותר אפקטיבי להבנות מחדש מציאות מדומיינת בראש של אנשים.
לתפיסת ה'עסקה עכשיו בכל מחיר' יש מעט קונים, גם במרכז-שמאל. רוב האנשים, גם בשמאל, מסוגלים להסתכל לפחות טיפונת מעבר לאפם ולהבין את המשמעות של חמאס מתעצם שוב ברצועת עזה עם תגבורת של אלפי מחבלים משוחררים מהכלא לעזה ויו"ש.
אז איך משנים תפיסה? ממציאים מציאות.
לא חמאס מתעצם שוב בחבל עזה ויו"ש בתגבורת אלפי מחבלים משוחררים עומד על כף המאזניים, אלא 'השרידות הפוליטית' של הימין. קל.
ג. אך מה המטרה המרכזית של כל בוני המגדל האלה?
באמת להגיע לעסקה 'בכל מחיר'?
אולי לחלקם, אבל אני מציע גם תשובה אחרת. תעשו תמונת מראה לציוץ ששלחתי בהתחלה.
כמו שהבאנו כאן כמה פעמים בעבר, הרעיון המסדר של הגרעין הקשה ביותר בשמאל הוא התפיסה ששלטון הימין היהודי הוא שורש כל בעיות הקיום, הרבה יותר מאויבנו. המטרה החשובה ביותר היא הפלתו. אפשר למצוא לזה שורשים עמוקים בקיום שלנו הרבה מאוד שנים אחורה. כל השאר משרת את זה. המלחמה, החטופים, הבטחון.
המאבק איננו על ישום עסקה מסוימת או מדיניות מסוימת. המטרה היא דה לגיטימציה של הימין.
מה הדבר שהכי כואב כרגע לחלק גדול מהחברה הישראלית שרגיש מאוד למצוקת הפרט? מצוקת החטופים ומשפחותיהם.
אז איך משתמשים בזה כדי להשחיר את הימין? מייצרים נוסחה. ימין=אדישות לחטופים והעדפת האינטרס האישי.
איך? לוקחים את העסקה שאף אחד שפוי לא יכול באמת להסכים לה, ומדמיינים-ממציאים אותה מחדש.
אם חלק מהעם קנו את הנוסחה, ומדמיינים כך את הימין, גם אם הם עצמם נגד עסקאות 'בכל מחיר', המטרה עצמה הושגה.
ד. מצד האמת, באמת יש הבדלי תפיסה בין חלקים בעם באיזונים הנכונים בין מצוקת הפרט והרגע לבין תקומת ישראל, דאגה לכלל הציבור, והמבט קדימה לעתיד. ובאמת יש סוגי עסקאות שעשוי להיות לגביהן מחלוקת. כשאנחנו מבינים את המחלוקת, אפשר להחזיק אותה בלי טירוף ודמוניזציה. אך כשהמשוואה היא שקרים של 'שרידות פוליטית' מול החזרת חטופים, אין לך דבר יותר מפלג ומסית מזה. מציע לעשות ככל יכולתכם לקלף דווקא לשונים מכם את קליפות השקרים שמייצרים בתקשורת ו'ארגוני המחאה שלעולם לא נגמרת', ולהחזיר את ההבדלים למקומם הטבעי.